Od zamiłowania do odzieży vintage po międzynarodową sieć sklepów Vintage
Od włochatych kapci Gucci po oryginalną jedwabną sukienkę Valentino, znajdziesz tam wszystko. To, że możemy wzbogacić naszą garderobę o tak rzadkie przedmioty, zawdzięczamy naszej utalentowanej międzynarodowej menager ds. sklepów vintage.
Petra Fratričová nie tylko stoi za ideą i pochodzeniem sklepów Vintage, ale jest także wielką miłośniczką mody vintage i właścicielką wielu wyjątkowych dzieł. (Mieliśmy szczęście, że pokazała nam kilka z nich!)
W krótkim wywiadzie opowiedziała nam, jak to jest zarządzać tym projektem, od początkowego pomysłu po ekspansję międzynarodową.
Jak wpadłaś na pomysł założenia wyspecjalizowanych sklepów vintage?
W naszych sklepach pracujemy z dużą ilością towarów, a nasze ręce przechodzą przez wiele ciekawych sztuk. Ale nie zawsze takiemu dziełu dano wystarczająco dużo miejsca, by się wyróżnić i pokazać w pełnej krasie. Powiedzieliśmy, że chcemy stworzyć miejsce, w którym będziemy mogli oferować trochę inny towar i prezentować go inaczej niż w naszych standardowych sklepach. Trzeba też powiedzieć, że chcieliśmy wykorzystać lukę na rynku, ponieważ Bratysława (nasz pierwszy sklep Vintage) nie miała takiego miejsca.
Czy byłaś fanem odzieży vintage przed rozpoczęciem tego projektu?
Tak, kocham to. Całe życie pracuję i mieszkam z modą, ale używane i odkrywanie ciekawych ubrań, które mają już za sobą historię, to dla mnie najlepsza rzecz.
Jakie było największe wyzwanie, przed którym stanął sklep Vintage?
Najważniejsze było przygotowanie i dobór towaru. Aby zdecydować, co tak naprawdę chcemy zaoferować. Przygotować i posortować wiele ubrań i akcesoriów w naszej sortowni oraz zdecydować, którą drogą chcemy iść. Także znaleźć odpowiednich ludzi, kolegów w sklepie i w sortowni, którzy podzielają nasz entuzjazm.
Po otwarciu sklepu w Bratysławie nastąpiła ekspansja międzynarodowa, jak poszło?
Od 2015 roku mamy sklep w Bratysławie, pierwsza ekspansja miała miejsce w 2017 roku w Koszycach. To był jasny wybór, Koszyce to piękne i ciekawe miasto i dostaliśmy bardzo fajną przestrzeń w centrum miasta.
Zaczęliśmy rozglądać się po Czechach, kiedy po raz pierwszy przyjechaliśmy do Brna. Sklep otworzyliśmy tam latem 2019 roku. Potem była Słowenia i sklep w Lublanie, który otworzyliśmy wiosną 2020 roku. W zeszłym roku udało nam się jeszcze otworzyć sklep w Pradze przy ulicy Vítková.
Na początku tego roku przyszła kolej na Polskę, otworzyliśmy sklep Vintage w Katowicach na ulicy Francuskiej i Krakowie na ulicy Starowiślnej
A teraz w maju udało nam się otworzyć kolejny sklep w Pradze na Veletržní.
Jaki był ostatni projekt, który udało Ci się zrobić dla konceptu Vintage?
To było właśnie otwarcie naszego najnowszego sklepu w Pradze. Oczywiście wszystko odbywało się zdalnie, online. Odbyliśmy spotkania online z kolegami z Pragi i wymieniliśmy się wieloma zdjęciami i filmami podczas przygotowywania i otwierania sklepu. Teraz może nadejdzie moment, kiedy pójdę i odwiedzę sklepy fizycznie i wreszcie zobaczę je w pełnej krasie.
Pokażesz nam swoje ulubione produkty vintage, które masz w swojej szafie?
Takich kawałków mam całkiem sporo, oto moje ulubione:
Jesteś ekspertem w dziedzinie odzieży vintage, jak myślisz, co przyniesie jej przyszłość?
Zainteresowanie Vintage wciąż rośnie, zwłaszcza wśród młodego pokolenia. To sposób na wyrażenie swojego autentycznego ja poprzez to, co nosisz.
Potrafią wyrazić swoją indywidualność, co nie zawsze jest możliwe robiąc zakupy w sieciach fast fashion. W szczególności wyjątkowość sprawia, że ubrania vintage są czymś, co nadal będzie podobać się ludziom.
Dziękuję Petra za ten wywiad, ale także za to, że dzięki sklepom vintage możemy spełnić nasze sekretne modowe życzenia!